.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گفت و گوی زنده رییس جمهور با مردم؛
وضع مردم در همه شاخص‌های اقتصادی بهتر شده/ هرکی کم میاره تو سر دولت می زنه/ مابه‌التفاوت نرخ ارز باید به مردم داده شود/ از نظر من ارز 1226تومان
کار نیمه‌کاره‌ای برای دولت بعدی نمی‌گذاریم /فضای اقتصاد نباید امنیتی باشد/ قیمت ارز در بودجه پایین تر از نرخ مبادله‌ای است

شمال نیوز: رئيس‌جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني با انتقاد از منتقدان دولت گفت: هرکی کم میاره تو سر دولت می زنه، دیوار ما هم که کوتاه ترین است.

محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: باید به خاطر بارندگی‌های خوبی که از اول مهر داشتیم شکر ویژه‌ای انجام دهیم و انشالله این بارندگی‌ها به لطف خدا ادامه پیدا کند تا خشکسالی‌ها مرتفع شود و لطف خدا همچون گذشته در تمام این سرزمین جاری شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه که خطاب به وی گفت: در حال حاضر دو سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد، برای هدفمندی اهداف و سیاست‌های گوناگونی گذاشته شده بود، که در حوزه‌های مختلفی در مورد آن بحث شد؛ یکی از مهمترین این موارد تحقق عدالت بود، فکر می‌کنید در حال حاضر نسبت به دو سال پیش ما به عدالت نزدیکتریم و آیا اینکه هدفمندی توانسته به اهدافی که برای آن پیش‌بینی کرده بودید برسد یا خیر؟ گفت: هدفمندی یارانه‌ها بزرگترین طرح‌ اقتصادی بود که تا کنون فرصت اجرا شدن پیدا کرد؛ 7 طرح بزرگ برای اصلاح اساسی در اقتصاد در دولت طراحی شد که این مسائل با مطالعات فراوان صورت گرفت.

 



احمدی‌نژاد ادامه داد: اولین و مهمترین اصلاح اقتصادی دولت هدفمندی یارانه‌ها بود و بعد از آن اصلاح نظام بانکی مد نظر ما است که تقریباً کارش تمام شده و به زودی اجرای آن را آغاز می‌کنیم؛ اصلاح نظام توزیع یکی دیگر از برنامه‌های ماست که طراحی آن تمام شده و اجرای آن را آغاز کرده‌ایم؛ همچنین اصلاح نظام گمرکی را مد نظر داریم که لایحه آن را ارائه دادیم و مجلس هم تصویب کرد و در حال عملیاتی شدن است.

رئیس‌جمهور گفت: اصلاح نظام مالیاتی یکی دیگر از مواردی است که لایحه آن را به مجلس داده‌ایم؛ تغییر پول ملی و ارتقاء آن به حذف صفرها از دیگر مواردی است که ما آماده اجرای آن هستیم ولی منتظریم که شرایط مناسب اقتصادی فراهم شود؛ همچنین ما تأکید بر بهره‌وری را در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: مردم ما می‌دانند که اقتصاد ما دچار بیماری‌های مزمن است؛ بهره‌وری پایین، تورم مستمر، واردات بالا و صادرات پایین از جمله مواردی است که در اقتصاد ما وجود داشته بر همین اساس ما با مطالعات وسیع و با جمع‌آوری نظرات کارشناسان 7 طرح ذکر شده را مطرح کردیم و هدفمندی هم به عنوان مهمترین مسئله در این رابطه کلید زده شد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: دولت به دنبال این بود که تمام طرح را یکجا اجرا کند ولی مسائلی پیش آمد و رفت و برگشت‌هایی شد و تنها بخشی از طرح به اجرا درآمد؛ طبیعی است که ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه اهداف طرح بعد از اجرای بخشی از طرح محقق شده باشد ولی با این حال حدود 30 درصد از طرح اجرا شد و در حال حاضر شرایط تغییر کرده است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما در اجرای هدفمندی یارانه‌ها دستاوردهای خوبی داشتیم اضافه کرد: یکی از اهداف ما این بود که تولید ما نهادینه شود و رشد کند که خوشبختانه در سال 90 نسبت به سال 89 رشد اقتصادی ما 5.2 شد که این جزء رشدهای اقتصادی بالا در جهان بود.در حالیکه پیش‌بینی این بود که رشد ما منفی می‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از تولیدات پایه کشور رشد کرد و این نشان می‌دهد که ظرفیت در کشور ما بالاست و اگر ما اصلاحات اساسی انجام دهیم نظام تولید هم با آن همراهی می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی اظهارنظرها مبنی بر این بود که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها تولید تضعیف شده و این درست نیست، ‌افزود: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها تولیدات پایه ما رشد پیدا کرد؛ حدود 45 کالای اصلی کشور با اجرای هدفمندی رشد پیدا کرده‌اند که در این میان 24 کالا از یک درصد تا 92 درصد رشد کرده است و 20 کالای دیگر بین یک تا 21 درصد کاهش داشته که البته این مسئله هم دلایل گوناگون از جمله افزایش قیمت انرژی دارد. یعنی کالاهایی که فقط با انرژی کار می‌کردند دچار یک نوسان کوچکی شدند و یک کالای دیگر هم هیچ تغییری نداشت و بر همین اساس باید گفت که اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید موفق بود.
مصرف انرژی قبل از هدفمندی در کشور سرکش بود
 رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدفمندی در بخش تولید طرحی موفق بود و توانست کار خود را به درستی انجام دهد گفت: هدف دیگر ما از هدفمندی کنترل مصرف انرژی است؛ چرا که مصرف انرژی در کشور ما سرکش و بدون مهار اضافه می‌شد.
 محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود اظهار داشت: هدفمندی در بخش تولید طرحی موفق بود و توانست کار خود را به درستی انجام دهد و هدف دیگر ما کنترل مصرف انرژی است؛ چرا که مصرف انرژی در کشور ما سرکش و بدون مهار اضافه می‌شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر ما منحنی رشد را همان نسبت رشد مصرف سال 85، 84 و 83 ادامه می‌دادیم در حال حاضر مصرف بنزین ما 135 میلیون لیتر بود؛ در روز 62.5 میلیون لیتر یعنی حدود 70 میلیون لیتر مصرف بنزین بود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در این صورت ما باید نزدیک به 20 میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم، گفت: در بخش گاز و سایر قسمت‌ها نیز به همین شکل است؛ خوشبختانه کنترل مصرف اتفاق افتاد و مصرف خانگی گاز و برق کاهش پیدا کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بالا رفتن مصرف در صنعت نشان دهنده توسعه آن و افزایش کارکرد تولید بخش صنعت است گفت:مصرف بنزین، گازوئیل و گاز کنترل شده‌است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هدف سوم اجرای عدالت بود، افزود: در سال 90، 7 دهک ما قدرت خریدشان بالاتر رفته است؛ البته نه به این معنی که دو برابر شده است بلکه دهک درآمدی پائین وضعش بسیار بهتر شده است.

وی گفت: قدرت خرید در روستا افزایش پیدا کرد و در شهر مقدار پایین‌تری بود که طبیعی است.

احمدی‌نژاد نسبت درآمد دهک بالای درآمدی به دهک پائین یعنی ثروتمندترین به فقیرترین را دارای بهبود دانست و گفت: نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند با 10 درصد فقیر جامعه در شهری سال 89 ، 12.45 برابر بوده است. یعنی آن 10 درصد درآمدشان 12.45 پائینی‌ها بوده است که 10.17 شده است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در روستایی 12.63 بوده که 9.38 شده است یعنی بهبود وضع در روستا بهتر است چون در آنجا شیب ملایم‌تر است و جهش نداریم.

وی با بیان اینکه روش‌های دیگری هم که محاسبه شده، مؤید همین مطلب است، گفت: ضریب جینی که نشان‌دهنده دو دهک بالا و پائین است، در سال 89، 41 صدم در کل کشور بوده است و در سال 90، 37 صدم شده است و این یک جهش به شمار می‌رود، چرا که ضریب جینی هزارم هزارم تغییر می‌کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در شهری 38 صدم شده که 35.6 بوده است. در روستایی 38 صدم شده که 34 صدم بوده است و می‌بینیم که در روستایی وضع بهتر شده است و این آمار در سال 90 است که علی‌رغم تغییرات سنگین و تغییراتی که در نرخ ارز بوجود آمد، تاحدودی برقرار است و یک مقداری نسبت‌ها بهم خورده اما استخوان‌بندی اصلی خود را حفظ کرده است.
 وابستگی بودجه به ارز را حذف می کنیم
رئیس جمهور گفت: دولت طرح‌هایی آماده کرده تا ارزی که در بودجه‌های سالانه می‌آید و تجار کشورمان را به خود وابسته می‌کند، حذف شود.
محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص نقش اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها در جلوگیری از بروز تورم افسارگسیخته اظهار داشت: تورم یک پدیده‌ ساختاری است.

وی افزود:‌در طول پنجاه سال اخیر تورم همیشه بوده و در فاصله‌های 5 سال با وجود نوسان‌ها، نرخ آن تقریباً به طور متوسط یکسان بوده است.

رئیس جمهور گفت: نرخ تورم در اول دی‌ماه سال 89، 12.8 درصد بود و این نرخ در دی‌ماه 1390 به 20.9 درصد رسید که در واقع 8.9 درصد به آن اضافه شده است.

احمدی‌نژاد افزود: در دی‌ماه تورم نقطه به نقطه با نرخ متوسط سالیانه آن یکی شد که این به معنای آن است که هرچه پتانسیل و ظرفیت تورم‌زایی بوده، در این طرح تخلیه شده است.

وی افزود: وقتی افزایش قیمت اتفاق می‌افتد نرخ تورم نقطه به نقطه جهش می‌یابد اما نرخ تورم سالانه به صورت ملایم بالا می‌رود اما در دی‌ماه 90 این دو به هم رسیدند.

رئیس جمهور بااشاره به افزایش قیمت‌های جهانی اظهار داشت: در این فاصله با افزایش قیمت‌های جهانی مواجه شدیم شما می‌دانید که وقتی قیمت‌های جهانی تغییر می‌کند تنازل به قیمت‌های داخلی هشت دهم به یک است.

احمدی‌نژاد گفت: فرض کنید که این رقم 50 درصد آن باشد اما این با آن عددی که می‌گفتند خیلی تفاوت دارد و ما هم همین 12 تا 13 درصد افزایش تورم را پیش‌بینی می‌کردیم اما می‌گفتیم که باید ساختار اقتصادی اصلاح شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تفاوت حس عمومی مردم با آمار رسمی مربوط به تورم توضیح داد: سال 90 مردم این حس که تورم بالا است نداشتند و راحت بودند.

رئیس جمهور گفت: تورم بسته به این است که سال پایان را چه سالی در نظر بگیریم و چه سبدی را انتخاب کنیم؛ بالاخره اقلام ضرایبی دارند.

احمدی‌نژاد افزود: مثلاً از بین 370 قلم کالا باید معلوم شود که شما چه ضریبی را برای خودرو، لیموترش یا سیمان در سبد کالایی مردم در نظر گرفته‌اید که اینها با هم تفاوت دارند.

وی با بیان اینکه تأثیر افزایش قیمت‌ها در دهک‌ها متفاوت است، ادامه داد: مثلاً اگر قیمت نان و مرغ یا تخم‌مرغ دو برابر شود، در زندگی کسی که 300 هزار تومان درآمد دارد و اینها خوراک اصلی اوست، با زندگی کسی که این مربوط به گوشه‌ای زندگی اوست، تفاوت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ تورم در دهک‌ها متفاوت است و آنچه ما می‌گویم متوسط کل است و در بخش‌های مختلف سرجمع در 365 با ملاحظه وزن هر یک از بخش‌ها، یک عدد درمی‌آید.

احمدی‌نژاد با اشاره به تفاوت روش‌ها در محاسبه نرخ تورم گفت: چون ما نرخ تورم را نسبی می‌سنجیم معیار خوبی است که بدانیم در چه شرایطی کار می‌کنیم.

وی افزود: تا الان نرخ تورم 21.6 درصد است که نشان می‌دهد بالاتر رفتیم که عمده این هم به خاطر تغییر قیمت ارز است که گفتم هشت دهم به یک اثر می‌گذارد که البته هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.

رئیس جمهور گفت: دولت در حال مهار کنترل بازار ارز است و مدیریت می‌کنیم افزایش نرخ ارز و به تبع آن اثر کالای وارداتی در اقتصاد مهار شود که خوشبختانه تاکنون موفق بوده‌ایم.

وی افزود: به هرحال اتفاقی که در بازار ارز افتاده، خودشان گفتند که دنبال تحریم فلج‌کننده و هوشمند بودنده‌اند که این جنگ روزمره و لحظه‌ای است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه آنها خرید نفت را به شدت کاهش داده و نمی‌گذارند پول‌ها جابه‌جا شود، تصریح کرد: در چنین شرایطی تجارت خارجی کاملاً وابسته به ارز دولتی با چالش مواجه می‌شود اما این درازمدت نیست و حتی میان‌مدت هم نیست.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه دولت در گام اول این را مهار کرد و آنچه آنها می‌خواستند، نشد گرچه بخش وسیعی از مردم در فشار سنگین هستند اما دولت به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا این فشارها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تلاش دشمن برای از هم گسیختگی در سیستم اقتصادی و پولی بانکی ناکام ماند، تصریح کرد: آنها دنبال موج‌آفرینی جدید هستند اما ما هم قوی‌تر شده‌ایم و طرح‌هایی آماده کرده‌ایم که بتوانیم ارزی که در بودجه دولت می‌آید و تجار ما را به خود وابسته می‌کند حذف کنیم و این شدنی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم و اجازه ندهیم که آنها از تحولات اقتصادی به عنوان اهرمی علیه ملت ما استفاده کنند.
اقتصاد کشور باید از یک نقطه مدیریت شود
 رییس جمهور با اشاره به ضرورت تمرکز تصمیم گیری‌های اجرایی مرتبط به اقتصاد گفت: اقتصاد کشور باید از یک نقطه مدیریت شود.
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود که پس از اخبار ساعت 21 پخش شد در پاسخ به سؤالی درباره میزان تورم طرح هدفمندی یارانه و اینکه آیا می‌تواند تورم در آینده تک‌رقمی شود یا نه گفت: در بحث تحول اقتصادی ما 7 طرح را اجرا کرده‌ایم اگر بخواهیم تورم امروز کشور را علت‌یابی کنیم بخشی از آن به خاطر افزایش قیمت ارز است. یک بخشی از آن به خاطر مشکلات بانکی و البته نوع مدیریتی که بر اقتصاد اعمال می‌شود.

وی افزود: معوقات بانکی نیز مسئله دیگری است، معوقات بانکی یعنی پولی که در دست عده‌ای خاص بلوکه شده است، یعنی بازی با پول و بازی با نرخ تورم و تأثیرگذاری بر محیط. وقتی معوقات بانکی افزایش پیدا می‌کند دست کسانی که می‌خواهند بر محیط تأثیر بگذارند باز می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به سیستم بانکی کشور ادامه داد: سیستم بانک‌ها به یک اتاق معاملات پایاپای در بانک مرکزی متصل است و بانک مرکزی تضمین سیستم بانک مرکزی است.

وی افزود: زمانی که چکی به بانک‌ها می‌رود و آنها موجودی ندارند این موجودی از بانک مرکزی کسر می‌شود.

احمدی‌نژاد گفت: آنها موظفند که این پولها را به بانک مرکزی برگردانند و اگر این اتفاق نیافتد پای پولی بالا می‌رود. متأسفانه با تصمیم‌گیری‌هایی خارج از اراده دولت هم معوقات بانکی اضافه شد و هم معوقات بانکی تثبیت شد. در حالیکه اراده دولت برای کاهش معوقات بانکی بود و ما نتیجه آن را نیز در اقتصاد دیدیم. اما خارج از دولت ما را موظف کردند که معوقات تا 5 سال نباید باز گردد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: معنای این کار افزایش معوقات بانکی بود البته مردم ما مردم خوبی هستند و معوقات خود را پرداخت می‌کنند ولی این تصمیم به معنای بالا بردن نرخ معوقات است.

احمدی‌نژاد گفت: زمانیکه بانک مرکزی به سراغ بانک‌ها برای پرداخت بدهی‌های آنها می‌رود آنها با ابزارهایی علیه بانک مرکزی پرداخت معوقات خود را به تعویق می‌اندازد که نتیجه آن افزایش پایه پولی است.

وی با اشاره به تأثیر 4.6برابری برداشت هر تومان از بانک مرکزی در میزان نقدینگی گفت: این کار و به تعویق انداختن معوقات بانکی خارج از قانون اساسی بود، ما در حال نامه‌نگاری و بحث در خصوص این مسئله در رابطه با قانون اساسی هستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از سویی دیگر بخش مهمی از تورم تورم ساختاری است چرا که قیمت تولید را گران در می‌آورد. دستگاه‌ها، دستگاه‌های به روزی نیست و مصرف انرژی آن بالاست.

احمدی‌نژاد گفت: هدفمندی تلنگر اساسی به تولید بود و خیلی از دامداران مرغداران و دامداران به طور جدی به فکر اصلاح افتادند. به عنوان مثال کسی که تنها یک سالن برای تولید جوجه داشت اما هم‌اکنون آن را سه طبقه کرده است در حالیکه میزان نیروی انسانی و انرژی صرف شده برای آن همان است.

وی بااشاره به اینکه این روند اصلاح ساختاری در صنعت آغاز شده است، گفت: این مسئله در صنعت نیز شروع شده است و خیلی‌ها به دنبال اصلاح سیستم و جایگزین کردن سوخت هستند و این یک آغاز مبارک است اما در بسیاری از کشورها این مسئله در یک بازه 15 تا 20 ساله کامل شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برخی‌ها انتظار داشتند که با 30درصد اجرای هدفمندی یارانه‌ها ما در همان سال اول شاهد کن‌فیکون شدن سیستم باشیم و برخی‌ها با اشکال‌گیری‌های پیاپی و خلط آمار شروع به تغییر دادن آن قانون کردند و از اول سال اول تا سال دوم 11 اصلاحیه قانونی به آن خورده است و ما با هیچکدام موافق نبودیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به ضرورت ثابت ماندن قانون برای اجرای بهتر آن گفت: قانونی که هنوز برای حرکت گرم نشده است و تازه حرکت خود را آغاز کرده آن را اصلاح کنیم کار انجام نمی‌شود.

وی افزود: البته من هیچکدام از دوستانی که این کار را انجام داده‌اند مقصر نمی‌دانم این طرح مخالفان جدی اقتصادی البته به صورت محدود و مخالفان جدی سیاسی داشت. مخالفان سیاسی اینقدر تحلیل‌های غلط به داخل جامعه پمپاژ و تکرار کردند که ما نیز توان برخورد با آن را نداشتیم چراکه باید کار مملکت را رها می‌کردیم و تولید خبر دروغ نیز در کشور ما هزینه ندارد در نتیجه بسیاری از دوستان ما در مجلس و جاهای دیگر تصور می‌کردند که یک اتفاق منفی بزرگ در حال رخ دادن است و هیچ وقت نمی‌شود به چنین صورتی یک کار تحولی را جلو برد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اقتصاد کشور باید از یک نقطه مدیریت شود. قانونگذاری و ریل‌گذاری باید انجام شود. نمایندگان مجلس دوست ما هستند و ما همه در یک مجموعه هستیم اما ما باید مرز‌بندی‌ها را رعایت کنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه قانون نمی‌تواند آنچنان جزئی شود که تمام جزئیات اجرا را مشخص کند، گفت:‌ بالاخره اجرای قانون ابتکار و انعطاف می‌خواهد. هم‌اکنون از جاهای مختلف اقتصاد ما مدیریت می‌شود، البته ما نمی‌گوییم که چه کسی مدیریت کند و تعصبی نیز در این خصوص نداریم. باید مشخص شود که چه کسی مدیریت می‌کند و مدیریت اجرا باید متمرکز باشد.

وی افزود: ناظر نیز اجرا را با اسناد بالادستی چک بکند و نه اینکه دایم در جزئیات اجرا دخالت کند. به عنوان مثال به ما می‌گویند که به بالای قله بروید و ما نیز می‌گوییم چشم.اما اینکه کجا کمپ بزنیم، نفس‌گیری کنیم را باید خودمان تنظیم کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر جزئیات را تنظیم کردیم و در قانون گنجاندیم که دیگر نمی‌شود به هیچ قانونی دست زد و قانون را نمی‌شود هر روز عوض کرد چرا که در این صورت دیگر قانون نیست.

احمدی‌نژاد گفت: در این صورت دیگر ثباتی وجود ندارد. هم‌اکنون اقتصاد از چند جا مدیریت می‌شود و من نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم که ما در تئوری به تفاهم رسیدیم و حیطه دولت و مردم بر اساس اصل 44 قانون اساسی مشخص است. اما در مدیریت متمرکز اقتصادی ما یک سامانه درست نداریم و دولت مجلس و همه تصمیم می‌گیرند. امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام یک تصمیم مهم اقتصادی گرفت.

وی افزود: ما به مجلس یک لایحه ایثارگران دادیم که مجلس به صلاح خود شش تا 7هزار میلیارد تومان هزینه به آن اضافه کرد اما شورای نگهبان نیز به آن ایراد گرفت و چند در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

احمدی‌نژاد گفت: این در حالی است که دولت به هیچ عنوان چنین هزینه‌ای را در اختیار ندارد، البته ما مخلص ایثارگران نیز هستیم.

وی افزود: باید یک تمرکز در تصمیم‌گیری‌های اجرایی اقتصادی ایجاد شود.
اختلافی به معنای دعوا بین قوا وجود ندارد
 رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بین قوا اختلافی به معنای دعوا وجود ندارد، گفت: اگر هر یک از ما در قوا جای‌مان تغییر کند، باید یک منطق ثابت را رعایت کنیم.
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در برنامه تلویزیونی شبکه یک در گفت‌وگوی مستقیم با مردم با بیان اینکه شما گفتید حدود 20 درصد درآمد زمانی این را رعایت کردیم، اظهار داشت:‌ واقعا این نبود اما برخی از دوستان می‌گویند و تکرار می‌کنند؛ اگر حمایت از تولید صورت نمی‌گرفت، 5.2 رشد اقتصادی از کجا است؟

احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر حمایت از تولید صورت نمی‌گرفت، 43 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بجز میعانات گازی یک جهش قیمت ایجاد شد و اگر تولید نشود چگونه صادر شود. هرچند ممکن است بخش‌هایی از تولید دچار مشکل شود.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان پیشگویی می‌کردند که بحران اجتماعی درست خواهد شد و تمام صنعت و بخش کارگری تعطیل می‌شود، اما این امر صورت نگرفت اما اگر بعضی از بنگاه ها دچار مشکل شده است، باید مشکل آن را حل کرد نه اینکه قانون را تغییر داد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی این بود که اشکالات بسیار وسیعی اتفاق خواهد افتاد اما خوشبختانه اینطور نشد، تصریح کرد: آیا ما می‌خواهیم هر تولیدی را به هرقیمتی حفظ کنیم و دولت تا آخر به هر تولیدی یارانه دهد؟

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه برخی از تولیدات باید از دور خارج شوند، چرا که برخی از آنها 10 برابر جهانی انرژی مصرف می‌کند، گفت: باید برای چنین تولیداتی جایگزین در نظر گرفت و باید از تولیدکننده بخواهیم که مشکل خود را بگوید. علاوه بر همه این موارد ما هم به بخش تولید کمک نقدی کرده و تسهیلات یارانه‌ای دادیم و هم قیمت تبعیضی روی انرژی اعمال کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از دوستان معتقدند که این موارد یارانه نیست، خاطرنشان کرد: وقتی ما گاز را 75 تومان می‌گیریم و آن را به طور مثال به کشاورزی 10 تومان می‌دهیم این به معنی یارانه نیست؟ ما قیمت‌ها را روی 75 تومان بردیم و 20 درصد آزاد کردیم و آن را 10 تومان می‌دهیم،‌لذا این پول یارانه است.

وی ادامه داد: ما برق را به خانه‌دار حدود 100 تا 120 تومان می‌دهیم و به کشاورزی آن را 9 تومان می‌دهیم، بنابراین اینها یارانه تلقی می‌شود و حمایت از تولید است. چرا که ما قیمت‌ها را برای خانوارها روی 120 تومان برده‌ایم اما برای کشاورز روی 10 تومان نگاه داشته‌ایم، لذا معتقدیم این بهترین روش یارانه دادن است. البته شاید برخی در ذهنشان این باشد که ما باید یارانه را به صورت نقدی در جایی قرار دهیم تا افراد به آن مراجعه کنند، در حالی که این بدترین شکل یارانه دادن است و حتما در آن سوء‌استفاده قرار می‌گیرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ما در بخش کشاورزی، حمل و نقل، صنایع گوناگون همچون سیمان این موضوع را عملیاتی کردیم، افزود: بخشی از سیمان ما نفت سیاه را که 200 تومان بود، مصرف می‌کرد اما نتوانستیم به آن گاز برسانیم، بنابراین از بخش گاز 70 تومانی استفاده می‌کردند؛ لذا تا رساندن گاز و اصلاح سیستم به آنها مهلت دادیم تا نفت و گاز به قیمت گاز برسد؛ البته دوستان نیز دلسوزی می‌کنند، اما بنده معتقدم که باید آنرا وارد سامانه کرد. چرا که دولت در حال اجرای یک طرح است و اگر قرار باشد این طرح اصلاح شود، باید با تفاهم باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید با یکدیگر بحث اقتصادی کنیم، یادآور شد: یک عده قلیلی در مراسم تصمیم‌گیری هستند که نگاه سیاسی داشته و دائما اطلاعات منفی منتشر می‌کنند؛ البته من نمی‌خواهم که امشب گله‌گذاری کنم،‌اما بسیاری از دوستانی که دولت را به عدم تولید متهم می‌کردند، وقتی خودشان در موضع تصمیم‌گیری قرار گرفتند، حمایت دولت از تولید را کاهش دادند.

وی با بیان این که همه این موارد ثبت بوده و دولت قصد کمک داشت، خاطرنشان کرد: دولت مجوز آن را نیز گرفت اما آنها به صورت یک طرفه آن را کاهش شدیدی دادند؛ لذا معتقدیم این نگاه به دلیل اط?

ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محبان 3 دي 1391
درود بر تو دكتر انشا ا... موفق باشيد و سلامت
محمد 3 دي 1391
میرزا خالی بند چنان کلمات سرهم می کنه که همه باورشان بشه چه خبره
azade 3 دي 1391
... خلاصه، آقای دکتر هر چقدر در بودجه کم میاره در حرف زدن کم نمی آره. دست مریزاد دکتر! یه فکری برای پنج شش هزار میلیارد پولی که مجلس روی دستت گذاشت بکن.
یاسر 3 دي 1391
محمود خان شما هم هرجا کم میاری از جیب مردم بر می داری !
نا شناس 3 دي 1391
وضع اقتصادی مردم بهتر شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هههههههههههههههههههههههه
نا شناس 3 دي 1391
انشا الله فرجی حاصل بشه
امید 3 دي 1391
تومحله شما هم خیلی گرونیه دکتر جان یخچال 2میلیونی شده 7میلیون ماشینی که قرار بود تاکسی بشه ال 90را میگم 26میلیون تومان ماست 1000تومانی 3000تومان تخم مرغ 100تومانی 350تومان گرونی کل کشور را گرفته حقوق ما کارمندا همون 450هزارتومان راستی امروز سه روز از ماه گذشته ما قراردادیهای آموزش وپرورش هنوز حقوق نگرفتیم دکتر جان یه خورده عمل خواهش می کنم
نا شناس 3 دي 1391
جناب دکتر دستور بفرمایید من بعد در فیش های حقوقی یک کارمند بنویسند:
حقوق دریافتی کارمند: 450 هزار تومان
یارانه به دولت: 3 میلیون و 450 هزار تومان
ali 3 دي 1391
شمالنیوزهر کی با شما خوب نباشه کامنتشو نمیزارین چون میدونین ما طرف حقیم نه طرف دارو دسته شما هر وقت در خصوص دوستای شما مطلبی نوشتم پخش نشد چون مردم یه چیزایی رو میفهمن
نا شناس 3 دي 1391
آقاي رئيس جمهور پول نخواستيم . قيمت ها رو برگردون به وضع اولش .
نا شناس 3 دي 1391
متاسفانه تمام صحبت های رئیس جمهور غیر کارشناسی بود باید کارشناسان اقتصادی مستند بیایند صحبت های رئیس جمهور به ویژه در زمینه مسائل اقتصادی را تحلیل کنندو
واله من که یه کارمند م با ایت گرونی همیشه پیش زن وبچه هام شرمنده ام اما به خاطر اصل نظام ورهبری تحمل می کنم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.293 seconds.